Italiaans
La legge dell'odio
1
Amsterdam: De Bezige Bij, 2012
700 p.
9789023472759 (paperback)

Er zijn heel wat boeken gepubliceerd over de 'Brigate Rosse' en het rode terrorisme. Er bestaat echter heel wat minder literatuur over de zwarte terreur, hoewel die tot de donkerste bladzijden van de Italiaanse geschiedenis behoort. Niet toevallig heet de periode van het einde van de jaren zestig tot 1980 'de jaren van lood' ('anni di piombo'). De bomaanslag op Piazza Fontana eiste in 1969 zeventien mensenlevens. Dit boek is geen essay, maar een roman met historische personages (Moro, Pasolini) en waar gebeurde feiten, maar natuurlijk komt er ook heel wat fictie bij kijken.
Stefano Guerra (what’s in a name?) is een jonge kerel die in de idealen van het neofascisme het antwoord vindt voor alle haat die hij in zich draagt: de ideologie van het zuivere ras, de Noorse mythen, de haat tegen de bourgeoisie en tegen de Amerikanen. Maar vooral het belang van de actie, desnoods gepaard met een 'mooie dood', zoals Guerra en zijn kameraden het graag voorstellen. Zij zijn de gewapende arm, …Lees verder
Alberto Garlini (Parma, 1969) publiceerde voor 'De wet van de haat' ('La legge dell'odio', 2012) al enkele romans, die echter (nog) niet in het Nederlands vertaald zijn. De vertaling is een voortreffelijke prestatie! Het boek vertelt gedetailleerd over de activiteiten van een groepje neo-fascisten in Udine in de jaren 1969-1970. Italië werd toen opgeschrikt door aanslagen van communistische (Maoïstische) én neo-fascistische splintergroepen. Die wilden de staat ontwrichten om een staatsgreep uit te lokken, maar ook bestreden ze elkaar, binnen de groepen was veel onderlinge nijd en strijd. Garlini schiep met historische bouwstenen, echt gebeurde feiten, een eigen verhaal en maakte daar ook nog een spannende thriller van. Hij geeft een treffende karakterisering van de fascistische ideologie en mentaliteit. Het boek komt moeilijk op gang en is mede hierdoor wat lang uitgevallen. Maar wie zich hierdoor niet laat afschrikken wordt steeds meer gegrepen en zal de afloop willen weten. Speciaal…Lees verder