In de zon kijken
Anne Provoost 1964-
Amsterdam: Querido, 2007
202 p.
9789021480350

Romans schrijven was niet meer genoeg

Gelijktijdig met de publicatie van In de zon kijken, haar nieuwe roman, maakte Anne Provoost bekend op de Senaatslijst van Groen! te zullen staan. 'Dat levert tijdsproblemen op, maar ik ben niet bang om mijn schrijverschap te vermengen met mijn politieke outing', zegt ze. 'Ik heb geen enkel excuus om dit niet te doen.'

'Zo akelig, dit prachtige weer", zegt Anne Provoost. We zitten gezonnebrild in haar ommuurde stadstuintje in Borgerhout om te praten over In de zon kijken. Maar Provoost bevindt zich net in een politieke stroomversnelling en het klimaat dringt zich even op als meest urgente gespreksonderwerp. "Er zijn nog geen meiklokjes geweest en we zitten al met onze spaghettibandjes tussen de tulpen. We geloven niet meer dat dit een uitzonderlijke dag is, toch?"

Wat een dubbelzinnig gevoel de verschrikkelijke mondiale gevolgen van de klimaatverandering te kennen, maar te beseffen dat wij in België de komende tijd wel zullen genieten van lekker weer.

Anne Provoost: "Over die thematiek had ik het in De arkvaarders, mijn boek dat in 2001 uitkwam. Het is een hervertelling van het Bijbelverhaal van de zondvloed. Er is nog nooit zoveel melk en honing geweest. Enkel de uitverkorenen kunnen ervan genieten, de anderen zullen verdrinken. Eind jaren negentig was ik gefascineerd door de psychol…Lees verder

Een boek als roadmovie

In haar eerste roman voor volwassenen graaft Anne Provoost grote gevoelens uit. Stil maar krachtig.

Personages turen naar de einder die een uitgestrekt landschap afzoomt, ze houden fotonegatieven tegen het zonlicht, ze kijken naar elkaar. Vooral dat. Een moeder kijkt naar haar kind, een kind kijkt naar haar moeder.
Maar onbeschermd in de zon kijken, is ook gevaarlijk. Wat gebeurt er als de blik, in dit geval van de moeder, wordt bedreigd? Provoost tast alles traag en delicaat af en doet dat met een vertelstem die door het oog wordt gestuurd.
Zo stil als het is in haar boek, zo levendig zijn de uren die we samen - ik naar haar kijkend - doorbrengen. Logisch, veel wilde fantasie heeft een mens niet nodig om zich 'Het leven zoals het is: Anne Provoost' voor te stellen. Een vrouw die naast schrijfster ook nog echtgenote, moeder van drie, buurvrouw, vriendin en betrokken inwoner van Borgerhout is, heeft, tenzij ze personeel in dienst zou hebben, veel omhanden. Nu ook het nieuwe boek er is en zij interview na interview geeft, zit de agenda zo mogelijk nog meer dichtgeslibd.
Le…Lees verder

De zin van zien

Slecht geschreven is hij uiteraard niet, de eerste roman voor volwassenen van Anne Provoost. Maar echt boeien wil hij evenmin.

Anne Provoost heeft, na de vier stuk voor stuk met grote lof ontvangen en onder de prijzen bedolven jeugdromans die ze sinds 1990 heeft gepubliceerd, nu ook een roman tout court in het licht gegeven: In de zon kijken . De eerste juichende recensies zijn ondertussen al verschenen. Bizar, want deze nieuwe Provoost is niet bepaald een onverdeeld genoegen om te lezen.

Om te beginnen, klopt van het vertelstandpunt dat de schrijfster heeft gekozen geen hout. Elk woord in het boek zou een weergave moeten zijn van de wereld zoals ik-figuur en hoofdpersonage Chloë, een meisje van een jaar of, wat zal het zijn, acht?, negen?, hem waarneemt en ervaart. Na minder dan tien pagina's, wanneer je als lezer nog niet meer van Chloë weet dan dat ze 'het kleintje' wordt genoemd en nog geen tiener kan zijn, merk je al dat dat niet zo is. Zinnen als (cursivering van mij) 'Dat (de mannen) er op dit uur nog zijn, wekt verbazing ', ' …Lees verder

Toen Anne Provoost in 1995 de eerste Gouden Uil jeugdliteratuur kreeg voor Vallen, rees ook meteen de vraag of Provoost wel een echt jeugdboek had geschreven. De schrijfster zelf leek het onderscheid tussen boeken voor jongeren en volwassen alleszins niet te willen maken. Ook In de zon kijken, haar eerste roman die in een volwassenenfonds verschijnt, laat zich ondanks het feit dat het verhaal vanuit het standpunt van een kind verteld wordt, niet echt binden aan een bepaalde leeftijdscategorie.
De protagoniste Chloe Vanderweert is een jong meisje, dat samen met haar ouders en haar oudere halfzus Ilana op het Australische platteland woont. Aan het begin van de roman verliest ze haar vader, die een ongeval krijgt met zijn paard. Chloe blijft alleen achter met haar rouwende moeder, die op de koop toe ook nog langzaam haar gezichtsvermogen verliest. Ilana gaat ondertussen voorgoed opnieuw bij haar vader wonen, omdat ze de aanwezigheid van haar moeder niet lijkt te kunnen…Lees verder
Van deze Vlaamse auteur (1964) verschenen eerder vier veelbekroonde ‘cross-over’ adolescentenromans. Hoofdfiguur in deze psychologische roman voor volwassenen is Chloë, ca. 9 jaar oud, die met haar ouders en halfzus op een boerderij in de Australische outback woont. Als haar vader sterft na een val van zijn paard, probeert elk gezinslid op eigen wijze het verlies te verwerken. Met kinderlijke, maar vlijmscherpe blik observeert Chloë haar rouwende moeder die op haar beurt haar dochters bekijkt met ogen, getekend door ziekte en verlies. Als halfzus Ilana naar haar vader in de stad trekt, blijft Chloë alleen achter met een halfblinde moeder op een farm die steeds verder verloedert. Het zijn de kleine, raak geobserveerde details die de kijkende personages (en lezers) duidelijk maken hoe beklemmend angst en verdriet toeslaan. Op het einde accepteert de moeder haar meervoudige verlies. Deze intense, confronterende roman, waarin vanuit een kinderlijk perspectief rouw in beeld wordt gebracht,…Lees verder

Over Anne Provoost

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Filip Naudts

Anne Provoost (Poperinge, 26 juli 1964) is een Vlaams schrijfster van romans, kinder- en jeugdliteratuur en essayiste. Ze is lid van PEN en van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Ze woont met haar man Manu Claeys en drie kinderen in Antwerpen, district Borgerhout.

Anne Provoost schrijft romans voor jeugd en volwassenen over situaties van wrijving en wendbaarheid. Haar ik-vertellers bevinden zich dikwijls op de grens tussen jeugd en volwassenheid, maar de vragen die zij stelt, gelden voor elke mens onafhankelijk van zijn leeftijd: wat zijn de keuzes die personages moeten maken, hoe ver reikt zijn vrijheid, wanneer en waarom belemmert hij de anderen, etc.

Haar boeken kregen talrijke prijzen en werden vertaald. Haar roman Vallen werd in 2001 verfilmd door Hans Herbots. Met Beminde ongelovigen bewijst ze haar engagement in een essay voor volwassenen vorm te geven.