Robinsonades, Engelse boeken
Robinson Crusoe
Daniel Defoe
Ware: Wordsworth, 2000 | Andere uitgaves
241
9781853260452

De tekst van dit verhaal is gebaseerd op een waar gebeurde geschiedenis en beschrijft de avonturen van Robinson Crusoe, zeeman uit York, die 28 jaar lang als schipbreukeling verbleef op een onbewoond eiland voor de kust van Zuid-Amerika. Voor de twintigste-eeuwse lezer is het nog steeds een spannend verhaal en bovendien interessant omdat men een aardige indruk krijgt van de opvattingen van een achttiende-eeuwer. Opnieuw uitgegeven klassiek Engels verhaal. Paperback met noten en introductie van John Richetti; een chronologie plaatst het werk in zijn tijd. Kleine letter en goede marges.

Over Daniel Defoe

Daniel Defoe (1660 - 24 april 1731), geboren als Daniel Foe, was een Engels schrijver, journalist en spion en wordt wel beschouwd als één der grondleggers, zo niet de grondlegger, van de Engelse roman. Hij is vooral bekend geworden door zijn boeken Robinson Crusoe (1719) en The Fortunes and Misfortunes of the Famous Moll Flanders (1722). Zijn oeuvre omvat meer dan 350 titels.

Daniel Defoe werd geboren als Daniel Foe, waarschijnlijk in Stoke Newington nabij Londen. Later voegde hij zelf het mooiklinkende de tussen zijn naam. Defoe was een beroemd schrijver van politieke vlugschriften, journalistieke artikelen en romans.

Zijn ouders waren afgescheiden Presbyterianen. Hij kreeg onderwijs in de afgescheiden academie van Stoke Newington. Na het verlaten van de school ging hij in zaken, maar ging na een aantal jaren door onfortuinlijk handelen bankroet. Hij huwde in 1684 met Mary Tu…Lees verder op Wikipedia