De multiculturele samenleving
Etienne Vermeersch
1
Antwerpen: Luster, 2011
69 p.
9789460580864 (paperback)

De multiculturele samenleving, een boekje uit de reeks ‘De essentie’ van uitgeverij Luster, is opgebouwd uit negen hoofdstukjes van gemiddeld een vijftal bladzijden waarin telkens een onderwerp uitgelegd wordt (cultuur, de waarde en evolutie van culturen, multiculturaliteit…). In eenvoudige en heldere termen worden bouwstenen aangereikt. Die worden samengevoegd tot een neutraal en vrij genuanceerd beeld van de multiculturele samenleving. De behandelde materie is abstract. Etienne Vermeersch slaagt erin om dicht bij de ervaringswerkelijkheid te blijven zonder simplistisch te worden.
In het laatste hoofdstuk laat Vermeersch de neutraliteit even varen. Hij waarschuwt de lezer voor culturen met absolutistische pretenties en verwijst nadrukkelijk naar de islam. Dat vind ik een spijtige uitschuiver. Er zijn nog religies en ideologieën waar bloed aan kleeft. Waarom zou dan alleen de islam gevaarlijk zijn? Vermeersch’ stelling klinkt bovendien achterhaald in het licht van de recente gebe…Lees verder
In deze aflevering uit de reeks 'De essentie' worden in eenvoudige, heldere termen bouwstenen aangereikt die samen een neutraal en vrij genuanceerd beeld van de multiculturele samenleving schetsen. De behandelde materie is abstract. De auteur, filosoof en ethicus, slaagt erin om dicht bij de ervaringswerkelijkheid te blijven zonder simplistisch te worden. In het laatste hoofdstuk laat de auteur de neutraliteit even varen. Hij waarschuwt de lezer nadrukkelijk voor culturen met absolutistische pretenties en verwijst hierbij naar de islam. Jammer dat hij deze religie hier op zo'n manier uitlicht. Er zijn meer religies en ideologieën waaraan bloed kleeft, maar deze worden niet genoemd. De democratische beweging in de Arabische wereld komt evenmin aan bod. Daartegenover staat dat de auteur beladen termen als allochtoon of vreemdeling vermijdt. Dat draagt bij tot de indruk van onpartijdigheid: het gaat altijd over mensen, ongeacht hun rang, afkomst, sekse of leeftijd. Het is niet evident is…Lees verder

Over Etienne Vermeersch

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Etienne Vermeersch (Sint-Michiels, 2 mei 1934 – Gent, 18 januari 2019) was een Belgisch filosoof, ethicus, klassiek filoloog, scepticus en opiniemaker. Hij was hoogleraar en ere-vicerector aan de Universiteit Gent.

Afkomst en jeugdjaren

Vermeersch' vader, Cyriel, was een smid en spoorwegarbeider. Hij was geboren in Aartrijke in 1899, zoon van August en Elisa Martens. Vermeersch zijn moeder Clara Willaert was geboren in Leke in 1900, dochter van Emiel en Florence Waermoes. Zij had vroeger ‘gediend’ bij adellijke families en hoge bourgeoisie.

Zijn vader was zijn loopbaan begonnen als stoker bij de spoorweg (den iezerweg); was met de crisis van de jaren 30 afgedankt en was dan opnieuw smid geworden en handelaar in kachels, wasmachines, enz. In 1936 is hij opnieuw begonnen bij de spoorweg en bracht het tot machinist, wat hij tot zijn pensioen gebleven is.