De gehandicapte Sarah ontmoet haar eerste liefde op een feestje, maar haar moeder doet alles om te voorkomen dat ze elkaar ontmoeten. Vanaf ca. 13 jaar.
De cocon
Guy Didelez
Waasmunster: Abimo, 2001
109 p.
90-59320-07-7

Als kind verliest Sarah bij een ongeluk de vingerkootjes aan één hand. Sindsdien wordt ze door haar moeder fanatiek in bescherming genomen. Als ze op haar 16e eindelijk naar een fuif mag, ontmoet ze Matthieu. Tussen beiden vonkt het meteen. Sarah is voor het eerst zo verliefd. Ze heeft er alles voor over en vindt er de kracht in om het tegen haar moeder op te nemen. Voor Matthieu lijkt Sarah eerst niet veel meer dan een flirt. Een flirt die hem tegelijkertijd aantrekt en afstoot. Sarah blijft in het ongewisse over de tegenstrijdige gevoelens van Matthieu. Haar moeder maakt het haar intussen niet makkelijk. Ze doet er alles aan om Sarah zo ver mogelijk bij Matthieu vandaan te houden. Sarah krijgt hulp uit onverwachte hoek. Haar vader lijkt voor het eerst sinds het ongeluk waarvoor hij zich verantwoordelijk voelt, weer tot leven te komen. En dat doet hij door heel voorzichtig de zijde van zijn dochter te kiezen. In zijn verwarring omtrent Sarah laat Matthieu zich in met een ander meisje…Lees verder
Sarah, een zestienjarig gehandicapt meisje, wordt door haar moeder extreem in bescherming genomen, waardoor zij geen enkele vrijheid krijgt. Als zij na een feestje bevriend raakt met Matthieu moet zij zich in allerlei bochten (en leugens) wringen om hem te kunnen ontmoeten. Haar moeder organiseert zelfs een weekendje naar zee om maar te voorkomen dat Sarah hem kan ontmoeten. Als Sarah uiteindelijk, met hulp van haar vader, die zeer gedomineerd wordt door zijn vrouw, Matthieu ontmoet, loopt alles anders dan zij verwacht had. Het verhaal wordt verteld vanuit een meervoudig vertelperspectief, waardoor de lezer alles afwisselend meemaakt via het perspectief van Sarah en van Matthieu. Deze structuur is echter niet echt geslaagd te noemen, aangezien zij elkaar onvoldoende overlappen. Hierdoor komen de beide hoofdpersonages onvoldoende uit de verf. Dat geldt overigens ook voor de andere personages. Het taalgebruik is slecht, en het lijkt alsof men vergeten is het verhaal te redigeren. Er is …Lees verder

Over Guy Didelez

CC BY 3.0 - Foto van/door PieterDP

Guy Didelez (Merksem, 23 juni 1952) is een Vlaams schrijver van jeugdverhalen, toneel en scenario's. Hij is ook actief lid van toneeluitgeverij De Scriptomanen. Didelez werkte onder anderen samen met de schrijver Frank Pollet.

Didelez werd leraar Nederlands om veel met taal bezig te kunnen zijn. Tijdens zijn legerdienst schreef hij een boek dat uitgeverij Heideland-Orbis jaren later uitgaf: verhalenbundel Moordende verhalen. Zijn goede en vooral minder goede ervaringen met uitgeverijen bundelde Didelez later in het Swartenbroekx uitgeverijen. Van het schrijven voor volwassenen had Didelez even genoeg. Op aanraden van zijn jeugdvriend en collega-schrijver Patrick Bernauw begon hij jeugdboeken, toneel, hoorspelen en scenario's te schrijven. In 1988 werd zijn jeugdboek Raspoetin bekroond met Trofee van de Grote Jury voor het beste Vlaamse misdaadverhaal.

Met het collectief Plot…Lees verder op Wikipedia