In stukjes
Marc-Marie Huijbregts
6
Amsterdam: Atlas Contact, 2014
148 p.
9789025444471 (paperback)

In 'In stukjes' schetst cabaretier Marc-Marie Huijbrechts (1964) een beeld van zichzelf in zeventien korte stukjes. Allerlei onderwerpen komen aan bod: zijn jeugd, de problemen die hij had met zijn uiterlijk, zijn homoseksualiteit, de baantjes die hij had voordat hij doorbrak als cabaretier, audities, omstreden televisieoptredens, zijn familie, liefdes, vrienden en vijanden. Huijbrechts schrijft zoals hij praat. Je hoort bijna zijn stem als je de stukjes leest, die prettig zijn geschreven en worden gekenmerkt door zijn vileine humor en zelfspot. Maar hij schetst ook een soms hilarisch, maar vooral eerlijk en af en toe ontroerend zelfportret. Royale druk.

Over Marc-Marie Huijbregts

CC BY 3.0 - Foto van/door DWDD

Marc-Marie Cornelis Huijbregts (Tilburg, 21 december 1964) is een Nederlands cabaretier, acteur en presentator.

Na de havo studeerde Huijbregts personeelswerk in Breda, maar al snel zocht hij zijn geluk in de musicalwereld. Hij solliciteerde bij de musical Company en werd aangenomen. Hierna volgden rollen bij andere musicals, het toneel, de opera en in televisieseries.

Ondanks vernietigende kritieken op zijn eerste soloprogramma, een liedjesprogramma, in 1991 bleef Huijbregts acteren. Eind 1998 ontmoette hij Raoul Heertje bij een presentatiecursus, die hem uitnodigde om mee te doen aan een open-podiumavond bij de Comedytrain. Huijbregts leerde daar om als zichzelf op het podium te staan en niet als een acteur die een rol speelt. Ruim een jaar later stond hij in de finale van Cameretten 1999 die hij met overmacht won. Naast de juryprijs won hij ook de persoonlijkheidsprijs én de publieksprijs, wat eerder…Lees verder op Wikipedia