Marguerite Duras
Frans
L'amant
Amsterdam: De Arbeiderspers, 1985
129 p.
90-295-1329-2

Saigon in het begin van de jaren '30: een 15-jarig schoolmeisje gaat een verhouding aan met een jonge Chinees. Rond dit gegeven groeperen zich de herinneringen aan een jeugd in Indo-China, enerzijds het gezin, waarin de schrale relatie met haar moeder en twee broers, elk opgesloten in eigen angst en eenzaamheid, kenmerkend is, en anderzijds die andere wereld aan de overkant van de rivier: het meisjespensionaat en de kamer van haar minnaar uit Cholon. En dat alles bekeken, gekleurd vanuit een heden, waarin inmiddels 70 jaar levenservaring ligt opgeslagen. In laatste instantie gaat de roman dan ook over liefde, begeerte, pijn, wanhoop en de dood. Deze kern is vertolkt in helder, krachtig proza. Heden en verleden worden opgeroepen met concrete beelden, waartussen een duidelijk verband bestaat. Mooi en ontroerend. De schrijfster, ook bekend door het verfilmde "Hirosjima mon amour" kreeg voor "L'amant" de Prix Goncourt 1984. Licht herziene vertaling. Paperback; normale druk.

Over Marguerite Duras

CC BY 3.0 - Foto van/door La_Pluie_d'été_au_Stella.jpg: Jutta johanna
derivative work: JJ Georges (talk)

Marguerite Duras, pseudoniem van Marguerite Donnadieu (Gia Định – Unie van Indochina, 4 april 1914 – Parijs, 3 maart 1996) was een Franse auteur, filmregisseur en feministe. Zij was een enfant terrible uit de Franse literatuur en heeft op zijn zachtst gezegd een bewogen leven gehad. In 1984 ontving Duras de Prix Goncourt, Frankrijks meest prestigieuze literaire prijs, voor haar roman L'Amant.

Ze is geboren en groeide op in Gia Định, dicht bij Saigon (thans Ho Chi Minhstad), in de toenmalige Unie van Indochina, thans Vietnam, waar haar moeder werkte en zij op internaat zat.

Ze studeerde in Parijs aan de Sorbonne en zat tijdens de Tweede Wereldoorlog in het verzet.

Een groot deel van haar werk is (semi)autobiografisch, ze kreeg ook grote belangstelling voor de film en schreef tot aan haar dood afwisselend romans en filmscenario's. Hoofdthema's in haar werk zijn altijd liefde en dood. Een deel …Lees verder op Wikipedia