Hartzeer
Peter Robinson
Piece of my heart
Utrecht: Bruna, 2008
365 p.
9789022994528

Hartzeer is de nieuwste aflevering in de 'inspecteur Banks'-serie van Peter Robinson, een reeks die na zestien delen nog niets aan kracht heeft ingeboet en het vooral moet hebben van zijn sfeerschepping en ouderwets degelijk Brits speurwerk. Deze keer laat Robinson het verhaal afwisselend in het verleden en het heden afspelen, een goede beslissing die het boek naar een hoger niveau tilt.

In 1969 wordt na afloop van een muziekfestival in Yorkshire op het festivalterrein het levenloze lichaam van een jonge vrouw gevonden in een slaapzak. Niemand van de aanwezige muziekliefhebbers, de organisatie of de optredende groepen heeft iets gemerkt van de misdaad, zodat inspecteur Chadwick volledig van nul moet vertrekken. Hij ontdekt al snel de identiteit van het slachtoffer, Linda Lofthouse, en dat de vrouw zich ophield in hippiekringen, een milieu waar de rechtlijnige en volgens het boekje werkende Chadwick het niet echt op begrepen heeft. Het wordt er echter niet makkelijker op …Lees verder
In 1969 wordt na afloop van een groot popfestival in Yorkshire op het festivalterrein een vermoord meisje gevonden. Inspecteur Stanley Chadwick onderzoekt de moord, hij weet weinig van popmuziek en jeugdcultuur, gelukkig helpt zijn dochter hem daarbij. Veertig jaar later is inspecteur Banks bezig met de moord op een popjournalist. Er blijkt een link te zijn tussen de twee moorden: de vermoorde popjournalist was bezig met een onderzoek naar de vreemde gebeurtenissen rond de lokale band Mad Hatters die destijds op het festival optrad. Goed geschreven misdaadverhaal uit de veelvuldig bekroonde inspecteur Banks-serie. Robinson laat de twee parallelverhalen mooi naar elkaar toe groeien en weet de sfeer uit de jaren zestig goed op te roepen. Dit is een van de nieuwere Banks-verhalen (2006), verwarrend en niet altijd leuk voor de lezer die de serie probeert te volgen, is dat oude en nieuwe verhalen uit de serie door elkaar in vertaling verschijnen. ‘Woensdagkind’*, ook in 2008 in vertaling v…Lees verder

Over Peter Robinson

Peter Robinson kan verwijzen naar:

• Peter Robinson (auteur), Engels auteur