Schijnbeeld
Peter Robinson
Past reason hated
Utrecht: Bruna, 2008
314 p.
9789022991275

De niet-chronologische heruitgaven van de inspecteur Banks-detectives zorgen wel voor enige verwarring bij de trouwe lezer. Verleden jaar verscheen Verdronken verleden (Bruna), een van de betere werken in de serie, dat geschreven werd in 1999. Verlaten door zijn vrouw, trachtte een eenzame en onder de administratie bedolven inspecteur Banks zijn carrière opnieuw op de sporen te krijgen. In Schijnbeeld (1991) is het hoofdpersonage nog altijd gelukkig gehuwd, zijn de kinderen thuis en schittert hij als politieman die het volste vertrouwen van zijn superieuren geniet. Ook het tijdsbeeld is totaal verschillend, Banks kan roken waar en wanneer hij wil, vergaderen met zijn medewerkers in de plaatselijke pub met een glas whisky en het onderzoek leiden op zijn eigen manier. Zijn assistente is een nog onzekere, pas bevorderde hoofdagente Susan Gay. Ook het mooie landelijke en toeristische Yorkshire, een constante in de romans van Peter Robinson, is in deze roman anders, want koud…Lees verder
Een knapperend haardvuur, muziek van Vivaldi, een versierde kerstboom en een lijk. Aan inspecteur Alan Banks de taak om het leven van het vrouwelijke slachtoffer en de mensen uit haar directe omgeving te ontrafelen om zodoende op het spoor te komen van de moordenaar. Vijfde deel uit een reeks rond de sympathieke inspecteur Banks die in een vreemde volgorde wordt uitgegeven. Dit deel stamt uit 1991 (een lp speelt een belangrijke rol!), terwijl later geschreven delen al eerder vertaald werden: lastig omdat de hoofdrolspelers hun eigen ontwikkeling meemaken. Het taalgebruik is helder, de verhaallijn goed te volgen (een echte whodunnit rond bekende hoofdrolspelers), de omgeving (Yorkshire) sfeervol. Zeker voor de liefhebber van deze prettig lezende reeks is ook dit weer een spannend deel. Paperback met normale druk.

Over Peter Robinson

Peter Robinson kan verwijzen naar:

• Peter Robinson (auteur), Engels auteur