De droomtuin
Rachel Hore
The memory garden
Amsterdam: De Boekerij, 2007
384 p.
9789022548363

Melanie Pentreath wil wel eens weg uit de routine als docente aan de unief. De dood van haar moeder versterkt dat voornemen nog. Dan krijgt ze de kans om een sabbatjaar op te nemen en ze grijpt dat aan om opzoekingen te doen over kunstenaars van de Newlynsche en Lamornese school in Cornwall, waar ze een publicatie over wil maken. Via een vriend van een studiegenoot van haar zus kan ze in die buurt 'Gardenes Cottage' huren.

Na de moeilijke zoektocht naar haar verblijfplaats, zoomt het verhaal in op het leven in Cornwall, dat zo heel anders is dan het stadsleven in Londen. Rachel Hore beschrijft de prachtige omgeving en brengt de feeërieke sfeer ervan tot leven. De auteur brengt heel wat personages ten tonele, en vertelt over hechte vriendschappen en over ontluikende en verbroken relaties. Die plaatst ze dan feilloos in het dagelijkse leven, waardoor ze de menselijke relaties in de verf zet. Passionele en duurzame relaties zijn zeldzaam, maar de rode draad wordt wel gevormd door …Lees verder
Mel(anie), dertiger, trekt zich terug op het platteland van Cornwall, om een boek over schilderkunst te schrijven. Ze probeert en ook een verbroken relatie en de dood van haar moeder te verwerken. Door haar huisbaas, Patrick, raakt ze betrokken bij de tuin van zijn landhuis. Voor de auteur is dit een gelegenheid zicht te geven op prachtige tuinontwerpen, waarin ze zich ook heeft verdiept. Via de tuin ontdekt Mel een onbekende, goede schilder, enigszins betrokken bij een schildersgroep die begin 20e eeuw Cornwall bezocht. Ook hier heeft de schrijfster zich goed ingewerkt, getuige het nawoord. Fragmenten van het leven van de schilder, rond 1912, zijn in deze boeiende roman verweven met de dubbele (!) ontdekkingstocht van Mel. Meeslepend verhaal met twee perspectieven, dat vooral vrouwen zal aanspreken. De auteur, vroeger redacteur bij een uitgeverij, schreef eerder "Het droomhuis". Ze wordt vergeleken met o.a. Maeve Binchy. Paperback, kleine druk, aantrekkelijke, suggestieve omslag.

Over Rachel Hore

Rachel Hore (Surrey, 26 januari 1960) is een Brits schrijfster van romantische fictie. Zij woont met haar echtgenoot -de auteur D. J. Taylor- en hun drie kinderen in Norfolk.

Na het bestuderen van de moderne geschiedenis aan St Catherine's College (Oxford) werkte Hore bij uitgeverij HarperCollins totdat zij met haar gezin verhuisde naar Norfolk. Sindsdien geeft zij les in creatief schrijven en publiceren aan de Universiteit van East Anglia. Haar boeken zijn ook in het Nederlands vertaald.

• 2006 - The Dream House, Nederlandstalig: Het droomhuis
  • 2007 - The Memory Garden, Nederlandstalig: De droomtuin
  • 2009 - The Glasspainter's Daughter , Nederlandstalig: Zomers licht