Een wetenschappelijk hoofdmedewerker en zijn vrouw trachten te leven met hun vergeefse ambities.
Uit talloos veel miljoenen : roman
Willem Frederik Hermans
Amsterdam: De Bezige Bij, 1981
293 p.
90-234-0745-8

Uit talloos veel miljoenen futiele en vergeefse menselijke strevingen koos Hermans die van een wetenschappelijke hoofdmedewerker die professor wil worden en zijn vrouw die kinderboekenschrijfster wil worden. Dit milieu is de schrijver bekend uit zijn Groningse tijd en bij de lezer nog vertrouwd uit "Onder professoren". Nieuw hierbij is, dat Hermans de goede bedoelingen van vrijwel alle betrokkenen erkent, al gaan ze onveranderlijk de mist in. Maar al te bekend is daarentegen het Bijkaart-achtige gemopper over allerlei aspecten van de geest des tijds dat de hoofdfiguren ventileren. Een relatief milde, maar ook wat fletse Hermans, waarin vele tobberige, op zich in hun verwardheid overtuigende, maar soms wat langdradige monologues intérieures domineren. Gebonden; vrij kleine druk.

Over Willem Frederik Hermans

Willem Frederik Hermans (Amsterdam, 1 september 1921 – Utrecht, 27 april 1995) was een Nederlands schrijver van romans, novellen, verhalen, poëzie, toneelstukken en scenario's, alsmede van essays, kritieken en polemieken. Daarnaast was hij actief als fotograaf en maker van surrealistische collages. Hermans behaalde cum laude de graad van doctor in de wis- en natuurkunde (1955, fysische geografie). Hij weigerde de P.C. Hooft-prijs (1971), maar accepteerde wel de Prijs der Nederlandse Letteren (1977), die hij uit handen van de Belgische koning Boudewijn ontving. Hermans wordt met Gerard Reve en Harry Mulisch gerekend tot De Grote Drie, de drie belangrijkste naoorlogse Nederlandse auteurs.

Als leerling van het Barlaeus-gymnasium werkte Hermans mee aan de schoolkrant. Tijdens de Bezetting 1940-1945 schreef hij zowel korte verhalen als romans. Deze periode zou later terugkeren als thema in meerdere werken, onder meer ook de roman De donkere kamer van Damokles…Lees verder op Wikipedia

Publicaties over dit werk in de bibliotheek